top of page
Zoeken
  • Vrij theater

Drie vragen aan … Dave Steijger

Bijgewerkt op: 28 mei 2019


Naast acteurs speelt in de voorstelling ook een muzikant mee, of eigenlijk muzikant/acteur. We vroegen Dave Steijger naar zijn ervaringen als muzikant én acteur in de voorstelling Icarus!! of: de roep van de zon van Pauline Mol in regie van Maartje Wikkerink.


Hoe is ’t zo gekomen dat je nu meedoet als acteur én muzikant?

Sinds vier jaar heb ik basgitaarles bij Roelof Meijer. Dit kwam Maartje Wikkerink (regisseur Icarus) ter ore en zij toonde interesse. Ik was vereerd maar vroeg mezelf ook af: “ik heb nog nooit voor publiek gespeeld, kan ik dat wel? “ en: “een basgitaar is een ondersteunend instrument, kan dat wel in solostukken worden gebruikt?” Met deze vragen trok Dave naar zij leraar en die kwam met mooie oplossingen gevonden in klassieke stukken uit de 15e en 16e eeuw. Daarna werd ik gevraagd twee monologen over te nemen, die speel ik vanuit mijn rol als muzikant. De dubbelrol als muzikant en speler ervaar ik eigenlijk als logisch: mijn monologen en de muziek passen zo goed bij elkaar dat de één het gevolg van de ander lijkt.


Hoe belangrijk is muziek in de voorstelling?

De muziek is zeer belangrijk in het stuk. Ze is weliswaar ondersteunend maar ze accentueert op een subtiele wijze het spel en zet dit kracht bij. Dit doe ik door een variatie aan geluiden en tonen te spelen op de basgitaar. Het is een uitdaging om dezelfde muziekstukken op verschillende manieren te spelen.


Wat kunnen we als publiek verwachten van de voorstelling?

Icarus!! of: de roep van de zon is het bekende klassieke verhaal van Icarus die tegen de raad van zijn vader in, te hoog vloog en daardoor ten van kwam. Hoogmoed komt voor de val, letterlijk, in dit geval. In de versie van Maartje en de tekst van Pauline Mol wordt het verhaal ondersteund door de mystieke muzikale omlijsting. Het hoogtepunt vind ik het einde van de voorstelling, in de slotmonoloog.

117 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Coronanieuwsbrief

Inleiding We zijn er allemaal van in de ban: het coronavirus. Ook Vrij Theater heeft ermee te maken. Natuurlijk waren onze deuren tot 6 april al gesloten, maar we hebben ook besloten om tot en met aug

bottom of page